Sunday, April 5, 2009

Boris Jungkvist

Hade en trevlig pratstund i dag med gamle ufologen Boris Jungkvist. Han har hunnit bli 74 år och har nyligen genomgått en hjärtoperation. Många känner Boris genom de fem ufoböcker han skrev mellan 1977 och 1992. Anledningen till att jag ringde upp honom var att jag ville veta om den fanns någon mer dokumentation av den ufo-observation han gjorde tillsammans med sin bror och far sommaren 1949. Händelsen finns bland annat beskriven i Boris första bok "UFO - en fantastisk verklighet". Den inträffade den 18 augusti 1949 strax söder om Stockholm, vid sjön Magelungen.

Denna varma sommareftermiddag skall Boris just hoppa i vattnet när han upptäcker ett föremål som till formen liknar en cykels ringklocka. Farkosten är silverglänsande med fönstergluggar runt en kupol. Den flyger långsamt och följer helt ljudlöst strandskoningen på cirka 75 meters höjd. Gruppen uppskattar diametern till ungefär 10 meter. När den befinner sig på ett avstånd av cirka 100 meter gör den en plötslig tvärgir och färdas över de höga berg som finns vid sidan av sjön. Vid giren blir farkosten körsbärsröd på undersidan. Vattenytan krusas och hundratals trollsländor och flygfän hamnar i vattnet. Farkosten accelererar till slut våldsamt och försvinner. Efter observationen uppstår en livlig diskussion i gruppen. Boris far och bror misstänker att det kan ha varit en experimentfarkost från Saab.

Den här observationen blev livsavgörande för Boris Jungkvist och startade hans intensiva ufointresse. När jag letade i AFU:s rapportarkiv hittade jag bara den beskrivning av händelsen som Boris själv givit i sina böcker. Där finns ingen teckning eller intervjuer med hans far och bror. När jag frågar Boris om saken påpekar han att han är en usel tecknare och aldrig gjort någon illustration till observationen. Inte heller har han låtit sin far och bror skriva ner sina intryck. Och i dag är båda döda. De diskuterade bara händelsen privat under åren. Lite besviken måste jag konstatera att det inte går att få fram mera data om denna intressanta närobservation.


Clas Svahn och Boris Jungkvist vid bilen fullastad med ufomaterial


Däremot finns allt det ufomaterial i form av böcker, tidskrifter, klipp och uforapporter som Boris samlat nu hos Arkivet för UFO-forskning i Norrköping. Sommaren 2005 donerade Boris hela sin samling till AFU. Clas Svahn och jag åkte ner till Boris den 9 juni 2005 och hämtade hela samlingen som är av stort värde för framtida forskning.

Anders Liljegren och jag vid Boris Jungkvist ufosamling som just anlänt till AFU