Thursday, May 20, 2010

Kalmar nästa

Nu börjar det mesta bli klart för UFO-Sveriges riksstämma och 40-årsjubileum i Kalmar. Har filat lite på mitt föredrag och ändrat några bilder i presentationen. Nu återstår bara packning och slutkoll att allting är med. Clas Svahn kommer och hämtar mig vid elvatiden i morgon med bilen fullastad med böcker och tidskrifter från senaste Englandsresan. Det blir avlastning i AFU innan vi drar vidare till Kalmar och bygger utställningen.

Pratade också med Carl-Anton Mattsson på Parthenon förlag. Han hade fått krångel med bilen men hoppas kunna låna en reservbil för att lasta alla böcker till försäljning i Kalmar. Carl-Anton berättade också att han kommer tillsammans med gamle nyköpingsufologen Roger Ersson. Det skall bli roligt att återse Roger efter så många år. Han var mycket aktiv i UFO-Nyköping under flera år. Välkommen i gänget igen Roger!

Carl-Anton Mattsson

Efter att ha varit aktiv inom uforörelsen i 40 år är det en märklig men trevligt nostalgisk känsla att åka på riksstämma i UFO-Sverige. Jag minns hur spännande det var på den första stämman jag som nittonåring deltog i 1971. Vi var fyra unga entusiaster, Kjell Jonsson, Anders Liljegren, Sven-Olov Svensson och jag. Blev smått förvånad när jag hittade oss alla fyra på en bild tagen av dansken Willy Wegner. Ni kan se den här. Längst upp i mitten sitter fyra unga gossar och lyssnar andäktigt.


Så måste jag också passa på att säga ett stort grattis till vännen och ufologen Sven-Olov Svensson, AFU:s trogne arkivarie, som idag fyller 61 år. Det blir mycket att sortera för vår arkivarie framöver nu när Clas kommer med massor av nya böcker och tidskrifter. Men det vilar i trygga händer. Sven-Olov är kanske den som hittar bäst bland alla arkivets hyllor och vrår.

Sven-Olov Svensson

Så hoppas jag på en intressant och trevlig riksstämma i helgen och att återse både gamla och nya ufologer.
Väl mött i Kalmar!