Wednesday, August 25, 2010

Grattis Mats

Ett stort och hjärtligt Grattis till UFO-Sveriges sekreterare Mats Nilsson, som i dag fyller 65 år. Mats är en av den svenska uforörelsens verkliga oldboys. Han började sin bana redan 1967 i Sten Lindgrens dåvarande förening IGF - Intergalaktiska federationen. I UFO-Sverige har han tillhört ledargänget sedan 1979. Om sina upplevelser och äventyr i uforörelsen har Mats livfullt berättat i sin hittills opublicerade självbiografi. Jag har svårt att tänka mig UFO-Sverige utan Mats. Han har så att säga växt ihop med organisationen. Hoppas du får en fin 65-årsdag Mats och nu också mera tid både för ufojobbet och barnbarnen.

Mats Nilsson på fältundersökarkursen 1 november 2008

UFO-böcker dyker upp i en strid ström och det kan vara svårt att bedöma vad som är värt att läsa. Nyligen fick jag Mirage men av Mark Pilkington. Tillsammans med John Lundberg har han gjort en resa i USA och mött både ufologer och underrättelseagenter. Mycket handlar om de märkliga konspirationsteorier som florerar i USA.


En annan bok som Jim Granlund tipsade mig om och som verkar läsvärd är Hunt for the skinwalker av Colm A Kelleher och George Knapp. En undersökning av ufo- och paranormala fenomen observerade på en ranch i Utah. Verkar vara en riktig rysare i genren. Blir kanske en recension i UFO-Aktuellt när jag läst den.