Saturday, December 18, 2010

En julklapp från gudarna

Idag fick jag äntligen en chans att ta en första titt på den stora samlingen från Hilary Evans och, inte att färglömma, även donationen från Contact international som nu står i vår nya lokal. Det var nästan med en känsla av andakt jag öppnade några lådor för att betrakta alla böcker, tidskrifter med mera. Jag kan bara utbrista - vilken fantastisk samling!

Tomten kom med många paket till AFU. Men var börja? 

Bara när det gäller ufo hittade jag direkt flera böcker och udda småtryck som jag aldrig sett och inte ens känner till att de existerar. Dessutom mängder av gamla ufotidskrifter vackert inbundna i mint condition t ex Raymond Palmers Flying saucers från 1957 och framåt. Jag hann bara öppna några av de 235 lådorna men noterade att samlingarna av parapsykologi, teosofi och andra närliggande ämnen är oerhört omfattande.


Sannolikt måste vi nu dela upp biblioteket i två lokaler. Kanske får det bli parapsykologi, mystik, religion, teosofi etc i den nya lokalen. Nu återstår att köpa Billyhyllor så vi får en möjlighet att börja sortera upp samlingen. Ett digert arbete som också innebär att varje bok måste våttorkas på grund av allt damm. Men det blir ett roligt och spännande arbete. Den här donationen känns som en julklapp från gudarna.


14 dagars semester ger mig tid till AFU-arbete förutom de vanliga julbestyren. Och också lite extra tid till läsning. Tänkte försöka hinna läsa om den kommenterade nyutgåvan av Edward Bulwer-Lyttons inner-earth-klassiker The coming race som jag fick i veckan och några andra klassiker på ufosidan. Det är fascinerande att återupptäcka ufoböcker jag läste för 30-40 år sedan. Jag hittar nya data och ideer som ger vidgade perspektiv på ufohistorien. Det ger i dubbel bemärkelse en känsla av att resa i tiden.