Friday, January 14, 2011

Bokbärardag

Tämligen öm i kroppen efter att sedan tidigt i morse fraktat 20 tunga kassar ufoböcker från Evanssamlingen i D-arkivet till AFU-biblioteket, där de skall katalogiseras innan de hamnar i hyllorna. Visserligen tog jag cykeln till hjälp men snön och kylan gjorde jobbet extra tungt. Tog förstås lite paus då och då för att sätta mig och bläddra bland alla rara titlar. Hilary Evans har samlat ufolitteratur från många olika länder och språkområden. Mycket fina böcker från bland annat Frankrike och Kanada hittade jag i lådorna.


De två skrivborden vid katalogdatorn blev snart överfulla så Ingrid Collberg och Anders Liljegren, som sköter katalogiseringen behöver inte känna sig arbetslösa.


Ännu är inte hela ufoboksamlingen överförd till biblioteket. Trots det fick jag ta golvet till hjälp för att få plats med all litteratur. Med tanke på att detta bara är en ytterst liten del av Evanssamlingen så lär det bli en hel del ofrivillig bodybuilding framöver innan allt hamnat på rätt plats.


Trots att jag försöker hänga med i den internationella ufobokutgivningen händer det då och då att jag missar någon väsentlig titel. Ufologen Bill Chalker från Australien tipsade på sin blogg Theozfiles om en bok som uppenbarligen gått mig förbi. Authors of the impossible. The paranormal och the sacred av Jeffrey J Kripal, professor i vad som kallas philosophy and religious thought vid Rice University, Houston, Texas.


Det är en studie av fyra kända författare och forskare som alla på sitt sätt givit sig in i vetenskapens gränsområden. De fyra är Frederic Myers, under 1800-talet en tid ordförande för Society for psychical research, Charles Fort, Jacques Vallee och den franske sociologen Bertrand Meheust. Det skall bli spännande att se hur en akademiker och religionsvetare resonerar kring dessa författare.