Saturday, January 14, 2012

UFO-Sverigenostalgi och lite mer John Keel

När Clas Svahn för några dagar sedan passerade Enköping på väg till ett föredrag tyckte han att det såg ovanligt mörkt ut vid Ulunda där UFO-Sveriges gamla stuga är belägen. På vägen hem stannade han till vid platsen och noterade att stugan var borta, riven. Han tog också ett foto av den ödsliga tomten. Jag måste erkänna att det kändes lite vemodigt att läsa denna nyhet. Varje gång jag själv i bil passerat ufostugan har mina tankar gått till UFO-Sverige och alla aktiviteter som förekommit där.

Enköpings UFO-förening började hyra stugan av kommunen redan 1980. Här har både lokalföreningen i Enköping och UFO-Sveriges styrelse hållit möten, kurser, föredrag, fester med mera ända fram till mars 2011 då det sista styrelsemötet hölls i denna för många ufologer minnesrika miljö. Nu får vi äldre ufologer blicka tillbaka på tiden i ufostugan med nostalgi. Kommer att tänka på den gamla visan 34:an med Per Myrberg: Ja nu är det slut på gamla tider, ja nu är det färdigt inom kort, nu ska hela rasket rivas... nu går 34:an i himlen in.

Den kära gamla ufostugan

När jag bläddrar i gamla nummer av UFO-Allehanda, Enköpings UFO-förenings och med tiden också Sala UFO-förenings trevliga medlemsblad hittar jag många intressanta föreningshistoriska artiklar författade av bland andra Arnold Idebring, Jörgen Granlie och Mats Nilsson. Arnold skrev under den fyndiga rubriken I huvudet på en gammal gubbe. Det slog mig att dessa artiklar borde kopieras och sammanställas till en historik över Enköpings UFO-förening, med en sammanfattande inledning. Vid det här laget kan vi verkligen säga att UFO-Sverige är en del av svensk folkrörelsehistoria.


Att John Keel på flera sätt varit en förebild och inspiratör för mig har säkert framgått av bloggen och annat jag skrivit. Inte för att han är den mest seriösa bland ufologer, han kan ibland vara ganska slarvig med data, utan för att han varit en viktig nytänkare, en ikonoklast som på 1960-talet med humor och ironi retade gallfeber på alla för vilka ETI-teorin var närmast helig om man sysslade med ufo. Keel visade de tydliga parallellerna till folktro och paranormala fenomen.

För den som vill veta mer om denne fortean finns en läsvärd site på nätet med material som ofta uppdateras. Jag har också passat på att lägga in lite fler äldre artiklar och bokrecensioner på min hemsida som alla har anknytning till Keel. Han har en förmåga att behandla våra ämnen med både humor och allvar. Och böckerna har ofta ett oemotståndligt suggestivt språk. När man i Strange creatures from time and space konfronterats med rader av rapporter om märkliga och skrämmande varelser så får man som avslutning följande "uppmuntrande" ord: "...someone within two hundred miles of your home, no matter where you live on this planet, has had a direct personal confrontation with an Unbelievable... Next week, next month, or next year you may be driving along a deserted country road late at night and as you round a bend you will suddenly see..."
Den gamle skräckförfattaren H P Lovecraft skulle inte ha gjort det bättre.