Thursday, June 7, 2012

313 kartonger

Vid halv tiotiden i förmiddags kom en lastbil från Schenker med sju pallar material från England, 313 kartonger. Det blev ett tufft jobb för Anders Liljegren och övriga på arkivet att bära in allt i vårt C-arkiv som nu fungerar som mottagningscentral. När jag kom ner till AFU i kväll möttes jag av en ganska mör Anders som skulle åka hem och vila efter dagens slit. Men först gick vi ner i C-arkivet för att göra en första inspektion av donationen. Allt fick faktiskt plats trots att vi var lite tveksamma först. Men nu står kartonger överallt i lokalen.

Jag hittade mycket intressant i lådorna


Nyfikna som två småpojkar på julafton öppnade vi så många kartonger vi orkade och kunde konstatera att här finns mängder av intressant, unikt och för forskningen värdefullt material. I boksamlingen som kom från  ufologen Raymond Drake hittade jag direkt en gammal kontaktbok jag aldrig sett tidigare. The Everlasting Gospel av den amerikanske kontaktmannen Allen Michael som efter sina telepatiska och fysiska kontakter med rymdmänniskor startade något av en hippiecommunity i Kalifornien. Det finns en nyandlig site på nätet som tillägnas honom. 1973 grundade han The Industrial Church of the New World Comforter.


Att sortera och katalogisera alla dessa böcker, tidskrifter med mera kommer att ta åtskillig tid men det viktiga är att samlingarna är räddade för framtiden. Att eloge till Clas Svahn som varit den som ordnat alla kontakter med ufologer i England och gjort reklam för vårt arkiv genom att visa engelsmännen filmer från Arkivet för UFO-forskning. Clas har blivit något av AFU:s ambassadör utomlands.

Och så något helt annat. Jag håller på att gå igenom samliga årgångar av Teosofisk tidskrift som vi nyligen fick i donation. I ett häfte från 1949 hittade jag en intressant uppgift om startande av en insamling för att bedriva forskning i parapsykologi vid Uppsala universitet. Flera kända namn finns på uppropet. Det skulle vara intressant att veta vad som hände och varför det hela uppenbarligen rann ut i sanden. Kanske någon av bloggens läsare vet mer?