Monday, July 16, 2012

Besök hos Gösta Wendelholm

Det är semestertider för både Clas Svahn och mig. Clas har varit på Island med sin familj medan jag och Susanne tillbringat några dagar i Karlskrona. Men i dag hade Clas och jag bokat in ett besök hos Gösta Wendelholm i Stjärnhov, i Gnesta kommun. Gösta, som har hunnit bli 88 år, ringde mig för en dryg vecka sedan och ville donera böcker till AFU.

Gösta Wendelholm i sitt hem i Stjärnhov

Jag lärde känna Gösta Wendelholm under min tid i Stockholm på 1970-talet, när han hade ett tryckeri på Östermalm. Där brukade vi träffas ibland för att diskutera allt mellan himmel och jord. Förutom ufo var han intresserad alla typer av mysterier och redan i början av 1970-talet började Gösta trycka gamla sällsynta böcker i faksimil. Det blev med tiden G Wendelholm Förlag där en mängd udda äldre litteratur utgivits i ämnen som alkemi, hermetism, Paracelsus, Keely och inte minst det kända franska mysteriet kring Rennes le Chateau, en plats som Gösta besökt många gånger. Gösta Wendelholms intresse startade redan på 1960-talet då han var medlem i Ifologiska Sällskapet och god vän med Ernst Linder.

Clas hämtade upp mig i Södertälje dit jag tåg tåget och sedan for vi vidare till Stjärnhov. Gösta och hans fru mötte oss i villan där vi tog god tid på oss att gå igenom bokhyllorna för att ta med de böcker till AFU som vi bedömde som intressanta. Det blev ett antal kassar som packades in i bilen tillsammans med restexemplar av de böcker som Wendelholm förlag hade kvar och som Gösta donerade till AFU. Både kartongerna och kassarna fick faktiskt plats i Clas bil, vilket jag först tvivlade på. Men Clas är van att packa böcker efter alla Englandsresor.

Gösta och Clas med böcker som ska transporteras till AFU

Efter en hamburgare på Max anlände vi till AFU där Anders Liljegren och Tobias Lindgren agerade bärhjälp. Anders suckade över att vi kom med ännu fler böcker när så mycket ännu inte är katalogiserat. Jag förstår honom men nu är i alla fall en stor del av Gösta Wendelholm samling räddad för framtida forskning. Och där fanns en hel del sällsynta verk både inom ufo och andra ämnen som blir ett fint tillskott till AFU:s samlingar.

Anders med en kartong böcker från Wendelholm Förlag

Böcker, böcker, mera böcker. Tobias och Clas fyller på vårt boklager