Wednesday, July 11, 2012

Golf och Carl-Anton

Tisdag 10 juli var det dags för AFUs årliga golftävling - Åke Franzén Memorial Cup. En tävling vi firar till minne av ufologen och vännen Åke Franzén. Gamla ufologer minns honom kanske bäst som undersökare av den gåtfulla varelsen Mothman i USA. När AFU-gänget samlades i arkivet strax före 11.00 så var vi först tveksamma om eventuellt regn skulle tvinga oss ställa in tävlingen. Men vi tog chansen och vandrade upp till golfbanen i Vrinneviskogen.

Åke Franzén

Vi var sju tappra själar som ställde upp detta år: Två Rickard men med olika stavning, Rickard och Richard, Tobias, Li, Roland, Sven-Olov och jag själv. Vi hade tur med vädret ända till de sista banorna då en regnskur gjorde oss lite blöta men vi fortsatte ändå. Jag hade hoppats kunna ta hem segern i år men fick se mig slagen av Tobias och Sven-Olov som båda hamnade på 43 slag.

Sven-Olov håller ordning på protokollet

Li, Rickard och Richard

Sven-Olov koncentrerar sig på en putt

Slutresultatet blev följande: Tobias (43), Sven-Olov (43), Håkan (47), Richard (48), Rickard (51), Roland (58), Li (69). Regnet gjorde att fikastugan var fullsatt så vi åkte tillbaka till AFU och kalasade på två goda tårtor som inhandlades på vägen.

Glada trots duggregn. Fr v Tobias, Sven-Olov, Roland, Rickard, Richard, Li

Strax efter tre var det dags för nästa evenemang. Tobias kom och hämtade Susanne och mig för vidare färd mot Nyköping och besök hemma hos Carl-Anton Mattsson. Där kunde vi beskåda de oerhört vackra målningar som Carl-Anton köpt av konstnären Max Magnus Norman, som för övrigt gjort framsidan till min bok Främlingar på vår jord. Carl-Anton hade bland annat en riktig monumentalmålning som täckte en stor del av en vägg.

Här står jag framför Max Magnus Normans fantasifulla målning

Vi prövade också på att blåsa i ett tre meter långt blåsinstrument, ragdong, som används av munkar i Nepal och Tibet. Jag lyckades faktiskt få en skaplig ton i detta märkliga instrument. Carl-Anton har mycket att visa från sina många resor världen runt och det var intressant att höra honom berätta om alla äventyr. Efter fika och lite bildvisning tog vi oss ner till förlaget Parthenons lager inte långt från Carl-Antons bostad. Vi gjorde som vanligt en del fina bokfynd som vi fick med oss hem. Stort tack till Carl-Anton för trevligt och intressant besök.

Susanne prövar att blåsa i en ragdong. Till vänster Carl-Anton med ett mindre blåsinstrument

Till sist vill jag tipsa om en site på nätet om det märkliga sambandet mellan ugglor och mystik. Kanske inte så underligt att jag samlar på ugglor.